Saturday 5 May 2018

Hukum menikah dalam pandangan syariah. 
Para ulama ketika membahas hukum pernikahan, menemukan bahwa ternyata menikah itu terkadang boleh mejadi sunnah, terkadang boleh menjadi wajib atau terkadang juga bisa menjadi sekedar mubah saja. Bahkan dalam kondisi tertentu bisa menjadi makruh. Dan ada juga hukum pernikahan yang haram untuk dilakukan.Semua akan sangat tergantung dari kondisi dan situasi seseorang dan permasalahannya.


Hukum Pernikahan Yang Sunnah
Sedangkan yang tidak sampai diwajibkan untuk menikah adalah mereka yang sudah mampu namun masih tidak merasa takut jatuh kepada zina. Barangkali karena memang usianya yang masih muda atau pun lingkungannya yang cukup baik dan kondusif.

Orang yang punya kondisi seperti ini hanyalah disunnahkan untuk menikah, namun tidak sampai wajib. Sebab masih ada jarak tertentu yang menghalanginya untuk bisa jatuh ke dalam zina yang diharamkan Allah SWT.

Bila dia menikah, tentu dia akan mendapatkan keutamaan yang lebih dibandingkan dengan dia diam tidak menikahi wanita. Paling tidak, dia telah melaksanakan anjuran Rasulullah SAW untuk memperbanyak jumlah kuantitas umat Islam.

Dari Anas bin Malik RA bahwa Rasulullah SAW bersabda,"Nikahilah wanita yang banyak anak, karena Aku berlomba dengan nabi lain pada hari kiamat." (HR. Ahmad dan dishahihkan oleh Ibnu Hibbam).

Dari Abi Umamah bahwa Rasulullah SAW bersabda,"Menikahlah, karena aku berlomba dengan umat lain dalam jumlah umat. Dan janganlah kalian menjadi seperti para rahib nasrani." (HR. Al-Baihaqi 7/78).

Bahkan Ibnu Abbas ra pernah berkomentar tentang orang yang tidak mau menikah sebab orang yang tidak sempurna ibadahnya.



Pada 5-5-2018 satu majlis walilmatuluruss telah diadakan dirumah  Abdullah bin Ahmad dan Zaleha bt mahmud..Majlis ini diadakan kerana perkawinan anak perempuan mereka iaitu Hamidah bt Abdullah.Hamidah  merupakan seorang pekerja dijabatan imegresen malaysia  di kuala lumpur.Pasangan nya bernama Mohd Faiz bin Ismail juga bekerja dijabatan yg sama .Mohd Faiz berasal dari Machang kelantan.Mereka telah diijab qabul dimasjid kg bukit gemuroh pada 10 pagi 5-5-2018.
Majlis makan bermula pada pukul 11.00 pagi dan berakhir pada pukul 5.00 petang,Tetamu yang datang  seawal pukul 11.00 pagi.Gotong royong dari penduduk kampung telah dibuat seawal pagi untuk menyediakan lauk pauk dan sebagainya,Tuan rumah  telah menumbangkan 2 ekor lembu untuk perkawinan anak perempuan nya,Dikatakan ini lah anak yang paling last kapada tuan rumah iaitu Cik Din,Jadi majlis yg dibuat memang berhempas pulas ,dengan sedaya upaya.Cik Din merupakan individu yang sentiasa berada ditengah2 masyarakat iaitu sentiasa  menolong jiran tetangga dalam apa2 sahaja urusan terutama nya bergotong royong yg berkaitan dengan majlis walilmatuluruss,jadi tak ada masalah  untuk menjayakan majlis yg macam ni..
Rombongan pengantin lelaki telah tiba pada pukul 2.00 petang setelah majlis ijab qabul pada pukul 10.30 pagi..Bacaan doa telah dipimpin oleh DJ yang bertugas,Rombongan pengantin lelaki telah bersurai pada pukul 3.30 petang,SEKIAN
Menu.
Daging kawah,
Sayur2an
Bubur Kacang
aisskrim


JKKK Kg bukit gemuroh dan admin blog jkkk kampung bukit gemuroh mengucapkan selamat pengantin baru kapada kedua2 pengantin iaitu Hamidah & Faiz.Semoga perkawinan ini kekal selama nya.Didoakan semoga perkawinan ini diberkati..INSHAA ALLAH.



GAMBAR2

ROMBONGAN PENGANTIN LELAKI








TETAMU






OWNER AISKRIM

DJ YG BERTUGAS

PEKERJA GOTONG ROYONG-TUKANG MASAK



PEKERJA GOTONG ROYONG..PNYEDIAAN LAUK PAUK..(Bahagian hiris menghiris :) :))





0 comments :

Post a Comment